“Prognozes par Covid-19 ietekmi uz Latvijas mājputnu tirgu bija sliktākas, nekā pašreizējie dati rāda. Mūsu pārdošanas rezultāti apjoma ziņā šī gada jūnijā jau pārsnieguši pērnā gada jūnija rezultātus par 12% Latvijā un 4% Baltijā. Lai arī daudz cilvēku pašlaik dzīvo ar samazinātiem ienākumiem, kopumā, ārkārtas stāvoklim beidzoties, cilvēki, šķiet, atgriezušies pie ierastajiem patēriņa paradumiem. Vienlaikus esmu piesardzīgs un domāju, ka Covid-19 ietekmi izjutīsim vēl tuvākos sešus mēnešus, ja ne ilgāk,” informē AS “Putnu fabrika Ķekava” valdes priekšsēdētājs Andrijus Pranckevičus.
“Pašlaik “Putnu fabrikas Ķekava” mazumtirdzniecības veikalos iegādātās svaigās un gatavās produkcijas proporcija ir izlīdzinājusies pirmskrīzes līmenī. Pulcēšanās ierobežojumiem kļūstot brīvākiem, cilvēki vairāk laika pavada kopā ar ģimeni un draugiem, un, kā ik gadu maijā un jūnijā, ievērojami aug pieprasījums pēc “Putnu fabrikas Ķekava” grila produktiem. Marinētās gaļas kategorijā esam pārliecinoši tirgus līderi – saskaņā ar “Nielsen” datiem* “Putnu fabrikai Ķekava” 2019.gadā pēc pārdotās produkcijas apjoma piederēja 39,5% tirgus daļas,” stāsta A.Pranckevičus.
“Ārkārtas stāvokļa sākumā vērojām iepirkšanās izmaiņas – liela daļa pircēju devās uz veikaliem un iepirkās ar rezervi, veidojot uzkrājumus. Tostarp arī “Putnu fabrikas Ķekava” produktus – pirka nozīmīgi vairāk svaigās vistas gaļas produktus un lika saldētavās. Tā ir saprotama psiholoģiska reakcija – jūtoties nedroši, cilvēki veido uzkrājumus, un tā rīkojās ne tikai pircēji pie mums, bet arī citās valstīs,” stāsta A.Prankckevičus.
“Aprīlī, kad panika bija norimusi, iepirkšanās kļuva mērenāka. Rezerves tika veidotas nu jau tikai nedēļai, kas atbilda arī vidējam iepirkšanās biežumam. Vairāk pirka gatavos gaļas produktus – vistas gaļas desas, cīsiņus un citus ātri pagatavojumus produktus, ko var salīdzinoši ilgi uzglabāt. Svaigo gaļu pirka vairāk krīzes sākumā. Iespējams, pavadot tik daudz laika mājās, cilvēki jau bija noguruši gatavot maltītes sev un ģimenei vairākas reizes dienā, tāpēc novērtēja ātri un garšīgi pagatavojamo produktu priekšrocības. Katrā ziņā attiecībā uz mājsaimniecībām nevaram novērot patēriņa izmaiņas – cilvēki arī pašlaik izvēlas kvalitatīvus produktus un tērē gandrīz tikpat cik pirms pandēmijas,” komentē A.Pranckevičus.
“Nākotnē raugāmies vērīgi un esam gatavi jebkurā brīdī pielāgot ražošanu jaunām patēriņa izmaiņām. Publiskās ēdināšanas sektora krīze atstāja visredzamāko ietekmi arī uz mūsu biznesu, taču mēs optimistiski vērtējam “HoReCa” tirgus atveseļošanos. Šajā segmentā pārdošanas apjomi jau ir pieauguši un sasnieguši 30% no pirmskrīzes līmeņa,” komentē A.Pranckevičus.
AS “Putnu fabrika Ķekava” ir daļa no “Linas Agro Group” Latvijas putnkopības uzņēmumiem, kurā ietilpst SIA “Lielzeltiņi”, SIA “Broileks”, SIA “Cerova” un SIA “PFK Trader”. Pilnā ražošanas ciklā AS “Putnu fabrika Ķekava” un saistītie uzņēmumi ražo putnu gaļas produktus no Latvijā audzētām vistām, informē AS “Putnu fabrika Ķekava” mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Maija Avota.
Uzņēmumi nodarbina 1100 darbiniekus, un apgrozījums 2018./2019. finanšu gadā sasniedza 74 miljonus eiro. AS “Putnu fabrika Ķekava” kopumā eksportē 50% savas produkcijas, nozīmīgākais eksporta tirgus ir Zviedrija, kas veido 49% no kopējā eksporta apgrozījuma.
* AS “Putnu fabrika Ķekava” aprēķini daļēji balstīti uz “Nielsen” raportētajiem datiem no marinētas gaļas kategorijas mazumtirdzniecības indeksa 12 mēnešu periodam no 2019.gada janvāra līdz 2019.gada decembrim Latvijas tirgum.